Jak vybírat kolo
ZÁVODNÍ XC HARDTAIL | ZÁVODNÍ XC CELOODPRUŽENÉ KOLO | ENDURO HARDTAIL | CELOODPRUŽENÉ ENDURO | FREERIDE HARDTAIL | FREERIDE CELOODPRUŽENÉ KOLO | CITY A CESTOVNÍ KOLA | FREESTYLE & DIRT JUMP KOLA - BMX | DOWNHILLOVÝ HARDTAIL | CELOODPRUŽENÉ DOWNHILLOVÉ KOLO | UNIVERSÁLNÍ XC HARDTAIL MTB | UNIVERSÁLNÍ XC CELOODPRUŽENÉ KOLO MTB | ALL MOUNTAIN HARDTAIL | ALL MOUNTAIN CELOODPRUŽENÉ KOLO | KLASICKÉ SILNIČNÍ KOLO | FITNESS KOLO | DOSTUPNÝ TREKKING | KVALITNÍ TREKKING/KROS S VÝBAVOU | TURISTICKY ZAMEŘENÝ KROS | SPORTOVNÍ KROS | DĚTSKÁ KOLA
ZÁVODNÍ XC HARDTAIL
Rozhodujícím faktorem je pro mě absolutní výkon, tomu vše podřizuji. Proto je pro mě jasnou volbou pevný rám a lehká vidlice. Plně odpružené kolo je zkrátka vždy o něco težší než hail. Je také na můj vkus zbytečně složité a samozřejmě při shodném osazení dražší, což mi nevyhovuje. zdvih vidlice 80 - 100mm, niřší delší posed, rovná úzká řidítka, úzké pneumtiky (např. 1.8" - 2.0")
ZÁVODNÍ XC CELOODPRUŽENÉ KOLO
Nízká hmotnost je pro mne sice důležitý faktor, ale díky aktivě fungujícímu odpružení můžu podat výborný výkon i na rozbitých cestách, navíc šetřím energii - ta bohatě vykoupí nárust hmotnosti. Všechno ale něco stojí, stejně tak i péče o tlumič a čepy. K pevnému kolu bych se ale již těžko vracel. zdvihy 80 - 100mm, nižší delší posed, rovná úzká řidítka, úzké pláště (např. 1.8" - 2.0")
ENDURO HARDTAIL
Do kola nechci moc investovat ani při pořízení, ani pči údržbě. Vadí mi také výrazně vyšší hmotnost u celoodpružených kol a obávám se také, že by zadní odpružení až příliš trpělo při mém nekompromisním zacházení v náročném terénu. Pevné kolo je pevné a spolehlivé. To, že pevný rám není tak pohodlný jako odpružený, mi příliš nevadí, protože hodně z menších nerovností poberou široké pláště a ve sjezdech stejně většinou stojím. Navíc než mít vidlici. Navíc než mít vidlici a tlumič střední třídy na fullu, to raději pevný rám a vidlici přesně dle mého gusta. široká lomená řidítka (vlaštovky), zesílený rám, zdvih vidlice 130 - 160mm, široké hrubé pláště (2.0" - 2.5")
CELOODPRUŽENÉ ENDURO
Celoodpružené kolo mě láká vysokým komfortem a výraznou pomocí v terénu, zejména pak v tom těžkém, kde se běžně pohybuji. V tomto směru jsem si již ověřil, že odpružení je skutečně velkým přínosem a dokáže posunout hranice technických dovedností o pořádný kus dál. S moderními systémy inteligentního tlumení nemusí být navíc delší zadní zdvih překážkou ani na občasných rovinatých přesunech. Samozřejmá vyšší hmotnost a větší servisní nároky beru jako snadno obhajitelnou cenu za přínos v jízdních vlastnostech. široká lomená řidítka (vlaštovky), zesílený rám, zdvihy 130 - 160mm, široké hrubé pláště (2.0" - 2.5"), často vidlice s pevnou osou
FREERIDE HARDTAIL
Při mém nevybíravém stylu jízdy v těžkém terénu kolo hodně trpí, obzvláště častými pády. Při nesčetných direktech, které dostane, jsem rád, že to většinou končí jen odřením laku, nebo promáčknutím trubky. V případě fullu bych se bál, že po pádu poškodím tlumič. Z toho důvodu, ale také vzhledem k omezeným finančním prostředkům je pro mě pevný rám stále celkem jasnou volbou. Odpružení je jistě užitečná záležitost, zatím je ale jeho provoz nad moje možnosti. zesílený nízký rám uzpůsobený na použití vidlice s vyšším zdvihem, volnější hlavový úhel (zhruba 68° - 69°), krátký představec, široká lomená řidítka, široké hrubé pláště (2,2" a více), kotoučové brzdy, kratší přehazovačka, zdvih vidlice 140 - 200mm, tvrdší charakter odpružení
FREERIDE CELOODPRUŽENÉ KOLO
Plné odpružení je pro mě naprosto zásadní záležitostí. Značně rozbité sjezdy, vysoké skoky i hluboké dropy lze na něm zvládnout mnohem snáze. Když se mi ve vzduchu něco nevydaří, tak dlouhý tvrdší krok odpružení mnohé dokáže odpustit. Lze tak často zabránit i pádu. Tam, kde jsem musel na pevném kole zpracovávatnárazy prací nohou a byl tak problé se již jen udržet na kole, si můžu na fullu s větší jistotou vybírat stopu. Celkem zřejmá vyšší náchylnost na poškození citivých dílů zadního odpružení a obecně celkově vyšší provozní náklady jsou v mých očích zdaleka vykoupeny přínosem na poli jízdních vlastností. zesílený nízký rám, volnější hlavový úhel (přibližne 68°- 69°), krátký představec, široká lomená řidítka, široké hrubé pláště (2,2" a více), pevnější ráfky, kotoučové brzdy, zdvihy 150 - 210mm, tvrdší charakter odpružení
CITY A CESTOVNÍ KOLA
(jedná se o skupinu kol určenou do městského provozu): jsou vhodná na přepravu do zaměstnání, nákupy a pro pohodlné nasedání na kolo jsou oblíbená i u starších lidí . Vyznačují se pohodlným posezem, lehkou jízdou a vhodným zpřevodováním do městské džungle.
FREESTYLE & DIRT JUMP KOLA - BMX
(kola oblíbená u mladých začínajících jezdců, hlavně kvůli ceně, vysoké pevnosti a bezporuchovosti): kola nemají přehazovačky, ale jeden stálý převod a jsou vyrobeny převážně z Cr-Mo oceli. Kolo má dobrou ovladatelnost a je dobrým základem pro trénink techniky triků a jízdy na horském kole. Vyrábějí se pouze ve velikosti 20" i pro dospělé jezdce. To umožňuje jejich hravost a ovladatelnost.
DOWNHILLOVÝ HARDTAIL
Je celkem zřejmé, že na sjezd se více hodí celoodpružené kolo než hardtail. Mé finanční možnosti ale neumožňují nákup a provoz plně odpruženého stroje, proto volím sjezdový pevný rám. Naštěstí tento fakt chápou i pořadatelé závodů a většinou tak pro nás ,,pevňáky" vypisují vlastní kategorii. Na druhé straňe prohoupat se sjezdem dolů na stroji v ceně ojeté Fabie dokáže každý, kdo na to má peníze. Dát ale tu samou trať s pevným rámem s jen o málo horším časem, to je známkou technického zvládnutí kola! zesílený nízký rám stavěný s ohledem na přijatelnou hmotnost, volnější hlavový úhel (přibližně 68°- 69°), krátký představec, široká lomená řidítka, široké hrubé pláště (2,3" a více), kotoučové brzdy, zdvihy 150 - 200mm
CELOODPRUŽENÉ DOWNHILLOVÉ KOLO
Výraz sjezd v závodním pojetí je pro mě prakticky neodmyslitelně spojený s plným odpružením vysokými zdvihy. Pro odpružení hovoří výkony v terénu, kde mi umožní jet výrazně rychleji než pevný rám, a bojovat tak o vyšší příčky při celkovém hodnocení. Vyšší provozní nároky jsou pro mě nutným zlem, kterému se nelze vyhnout. zesílený rám stavěný s ohledem na přijatelnou hmotnost, volnější hlavový úhel (přibližně 68°- 69°), krátký představec, široká lomená řidítka, široké hrubé pláště (2,3" a více), kotoučové brzdy, zdvihy 150 - 210mm
029 UNIVERSÁLNÍ XC HARDTAIL MTB
Do kola nechci moc investovat, nejsem také příliš pečlivý v údržbě a nastavování a údržba zadního odpružení by mě zbytečně zatěžovalo. Navíc se trochu bojím pohupování zadní stavby, o němž se často hovoří. Pevné kolo je jednodušší, vnímám ho také jako prostředek pro spravedlnější boj s terénem. Komfort zadní části rámu nebude takový jako u fullu, ale širší pláště, karbonová sedlovka nebo sedlo s titanovými ližinami také dokáží hodně pomoci. vzpřímenější posed, širší lomená řidítka (vlaštovky), širší pláště (gumy) s hrubším vzorkem (běžně 2,0" - 2,3"), zdvih vidlice 100mm
UNIVERSÁLNÍ XC CELOODPRUŽENÉ KOLO MTB
Plné odpružení je věc, o které se hodně mluví. Už jsem si fulla i zkusil a propadl mu. Láká jednak vysokým komfortem a za druhé významnou pomocí v terénu. Už také vím, že dobře nastavený tlumič mi pomůže ve výjezdech i sjezdech, návykový je také pocit měkce utlumeného dopadu. Údržba tlumiče a čepů sice bude něco stát, vzhledem k ostatním výhodám jsem ale připraven tento fakt přijmout. vzpřímenější posed, širší lomená řidítka (vlaštovky), širší pláště s frubším vzorkem (obvykle 2,0" - 2,2"), zdvihy většinou 100mm
ALL MOUNTAIN HARDTAIL
Do kola nechci moc investovat, nejsem příliš pečlivý v údržbě kola a myslím, že nastavení a udržba zadního odpružení by mě zbytečně zatěžovaly. Pevné kole mě láká víc, a to i pro spravedlivější boj s terénem, kdy je potřeba více se věnovat výběru nejvhodnější stopy a ne se pouze bezhlavě vrhnout z kopce dolů. Nižší komfort lze částečně dohnat výběrem komponentů, jako jsou širší pohodlné pláště. Návíc díky obecně nižší ceně pevných kol oproti odpruženým mohu mít na hardtailu lepší komponenty, což je pro mě poměrně podstatné. vzpřímenější posed, širší lomená řidítka (vlaštovky), širší pláště s hrubším vzorkem (běžně 2,0" - 2,2"), zdvih vidlice 120 - 130mm
ALL MOUNTAIN CELOODPRUŽENÉ KOLO
Plné odpružení mě láká jednak vysokým komfortem a za druhé výraznou pomocí v terénu, a to ve sjezdu, na rovině i ve výjezdu. Díky vyššímu aktivnímu odpružení lze snáze zdolat náročnější terén. Mohu si tak posunout hranice svých technických dovedností zase o kousek dál. Chápu, ža full bude při stejné ceně jako hardtail o něco hůře vybavený, na tom mi ale tolik nezáleží. Pár gramů navíc rád přijmu a o kvalitní funkci komponentů střední třídy také strach nemám. Vyšší servisní nároky pak zkrátka beru jako cenu za všechny ostatní výhody. vzpřímenější posed, širší lomená řidítka (vlaštovky), širší pláště s hrubším vzorkem (běžně 2,0" - 2,2"), zdvih vidlice 120 - 130mm
KLASICKÉ SILNIČNÍ KOLO
Chci jezdit sportovně, na delší trasy. Využiji proto aerodinamické pozice a obloukových řidítek, do nichž se můžu lépe zapřít a naplno si užívat svist větru okolo uší. Tato pozice navíc uleví zádům více než poloha vzpřímenější. Jako samozřejmost mi pak připadá sportovní střih rámu a dnes rovněž i indexové řazení jako součást brzdových pák. delší posed, karbonová vidlice, nejlepé i sedlovka, řatení integrované v brzdových pákách
FITNESS KOLO
Jízda po silnici je krásná věc, ale proč se kvůli tomu mám ohábat v pase! Alternativa silničního kola s rovnými řidítky ja také zajímavá, navíc v sobě slučuje výhody silničního i krosového kola. Nabízí jistější ovládání. A že není vhodné pro delší výlety? Ty stejně nepodnikám. většinou stejná geometrie a výbava jako kolo silniční (vyjma řadících a brzdových pák), rovná a úzká řidítka, vzpřímenjší posed
DOSTUPNÝ TREKKING
Kolo beru jako čiště užitný stroj, jehož pomocí se dopravuji z místa na místo. Jezdím většinou v civilním oblečení, a proto mi přijdou vhod blatníky zakrývající vetší část kol, světlo, nosič a další výbava. Komfort je pro mě ale také důležitý, a proto se mi líbí odpružené vidlice a sedlovky. 28" kola, pláště s hladším vzorkem, odpružená vidlice/sedlovka, plná výbava - blatníky, nosiče, světlo, chránič řetězu atd.
KVALITNÍ TREKKING/KROS S VÝBAVOU
Miluji expediční výbavy - plně vybaven, nezávislý na civilizaci, jen já a mé kolo. Proto jsem záhy zjistil, že mi nestačí různé brašničky a batoh na záda, ale potřebuji expediční náklaďák. Musí ale být ve vyšší kvalitě, aby něco vydržel! 28" kola, pláště s hladším vzorkem, odpružená vidlice/sedlovka, plná výbava vyšší úrovně - blatníky, nosiče, světlo, chránič řetězu atd.
TURISTICKY ZAMEŘENÝ KROS
Své kolo využívám hlavně jako nástroj pro pohodlné putpvání krajinou, a proto od něj očekávám maximum komfortu. Nechci se třeba příliš hrbit k řidítkům, proto si vybírám kolo se vzpřímeným, případně stavitelným představcem. Vedle širšího sedla čekám, že mi pohodlí přidá také odpružená sedlovka a samozřejmě i vidlice. Často na něm také bývá gelové sedlo a gripy. kratší stavba rámu, vzpřímenější posed, nastavitelný představec, širší pláště, V-brzdy nebo kotouče
SPORTOVNÍ KROS
Mám rád rychlost jízdy na silnici, rád se ale také občas projedu v lese. Jízdu na kole beru poměrně vážně a snažím se díky němu cíleně budovat svou kondici, proto bych chtěl stroj zaměřený na sportovní vyžití s delším posedem. Poměrně lákavá je pro mě také možnost nasadit na kros širší pláště se vzorkem a pustit se občas hlouběji do lesa. nataženější posed jezdce, pevný představec, širší pláště, mnohdy odpružené doplňky vyšší kvality
DĚTSKÁ KOLA
Doporučené velikosti dětských kol:
- 2 - 4let 12" palcová kola
- v4 - 6let 16" palcová kola
- 6 - 8let 20" palcová kola
- 8 - 10let 24" palcová kola
Tyto kola jsou zaměřená zejména na snadnou ovladatelnost, váhu a důraz je kladen na dobrou funkčnost brzd. Přehazovačky se montují na kola od 20-ti palců. U 20" a 24"palcových kol se již objevují odpružené vidlice a duralové rámy. Dětská kola se vyrábějí v mnoha pestrobarevných provedeních, aby byla bezpečně vidět na silnici.